Ze setkání 2020
Leden 2020 - Termika

Nejdříve jsme se podívali na naši malou školní výstavu věnovanou Leonardu da Vincimu a vyzkoušeli si postavit rozkládací Leonardův most.
Prošli jsme pokusy z termiky zaměřené především na způsoby šíření tepla v různých prostředích a tepelnou výměnu (příloha). Odkaz na stránky, kde jsem pořídila termosenzitivní fólie: https://www.omegaeng.cz/pptst/LCS_LABELS.html Použili jsme rozsah 25 - 30 st.C.
V praktické části jsme vyráběli lodičky "flusačky". Na pohon lodičky byla použita mosazní spirálka vyrobena z nejtenčí mosazní trubičky, co seženete v OBI. Podle Katky Lipertové se to prý ohýbá snadno, ale trvalo mi, než mně napadlo namotat trubičku na nohu židle. Tak to raději píšu rovnou.
Na žádost zájemců z centra přikládám pro inspiraci naše několikrát upravované ŠVP. Ve všech ročnících máme po 2 vyučovací hodiny týdně.

Únor - 1 2020 - Modelování pro 3D tisk

První únorové setkání jsme věnovali seznamování se s programem OpenScad a Tinkercad. Důvodem je vybavení našeho centra dvěma 3D tiskárnami a snaha zapojit účastníky centra do jejich běžného užívání.
Na setkání se dostavili všichni věrní fyzikáři a někteří z nich si přivedli své kolegy informatiky. Přibyli dva informatici z naší školy a jedna slečna z 8.třídy. Školení vedl žák 2.ročníku gymnázia Sokolov (OpenScad) a s využíváním Tinkercadu nás seznámil nejmladší z kolegů - Petr. Dvě hodiny intenzivní výuky na notebooku mělo určitě smysl a praktickou část (výrobu motůrku) jsme museli odložit na 2.únorové setkání.
https://be3dacademy.ysoft.com/cs/lekce-3d-tisku
Únor - 2 2020 - Polovodiče, motůrek

Druhé únorové setkání jsme věnovali zopakování si práce s LED - jak vybírat vhodné rezistory k různým LED-kám, jak spojovat LED, když jich potřebujeme použít větší množství.
V pracovní části, která byla časově náročnější, jsme vyráběli jednopólové motůrky na vytištěném 3D modelu (příloha). Všichni účastníci motůrky úspěšně zprovoznili. (Pro zájemce - pájeli jsme pouze spínač a mosazné hřebíčky, připojení baterie je řešeno dotykem na malých vrutech vložených zevnitř krabičky baterie.)
Březen 2020 - Pohyb na Vernierovské lavici, výroba zkoušeček
Březnové setkání našeho centra bylo věnováno nové učební pomůcce - vozíčkové dráze od firmy Vernier a modelování pohybů na ZŠ. Souprava pro mechaniku délky 1,2 m (DTS - Dynamics Cart and Track Systém) doplněná detektorem pohybu (Sonar - Vernier) umožňuje ideálně modelovat grafy rovnoměrného pohybu různých rychlosti, zobrazovat graf rychlosti, případně pro SŠ graf zrychlení. (víc - přiložená metodika).
V druhé části setkání jsme si vyhráli ze zkoušečkou baterie a vodivosti (od Leoše Dvořáka), každý si vyrobil a odnesl dvě nové pomůcky. Kolegové, co chyběli v únoru, si stihli dodělat i motůrky, které jsme dělali na minulém setkání.
Jedna kolegyně si odnesla první sadu vytištěných motůrků do své školy (3D tisk), domluvili jsme se na dalších výtiscích.
Duben 2020 - On-like výuka a výroba štítů

Ve čtvrtek 30. dubna jsme udělali setkání v podstatě dost narychlo. Předcházelo mu úterý, kdy do našeho kraje dovezli "Piloti lidem" malým letadlem plexi na kompletování ochranných štítů. Plastové součástky byly vytištěny na našich 3D tiskárnách
Na setkání jsme přišli všichni plný nových dojmů - nové podmínky výuky nás postavily do nových pozic a každý se s tím nějak musel vypořádat. Takže probrali jsme kdo jak co zvládá, a pak se pustili do hlavní náplně setkání - zkompletovat štíty pro svoji školu. Práce nám šla dobře, byla to klasická dělba práce a po dvou hodinách se štíty začali vršit v krabicích. Kromě sestavování jsme probrali taky způsoby a možnosti jejich dezinfekce.

Květen 2020 - Žákovské projekty a on-line pokusy
Na květnovém setkání jsme měli na programu tři důležité věci:
- projít nové tabulky Elektřiny (RVP),
- probrat možnosti domácí výuky fyziky - projekty a experimenty,
- vyrobit si hydraulický zvedák.
Tabulky elektřiny jsem vytiskla, abychom je viděli dobře v jednom celku. Probrali jsme, v jakém stavu nám přicházejí děti po 5. třídě a jak by se to dalo vylepšit, obsah tabulek pro 2. stupeň - co děláme, co ne, doporučené počty hodin.
V druhé části jsme prošli projekty žáků, jejich výsledky, netradiční způsob výuky v 6. třídě - objem a jeho modelování, mobilní aplikaci Phyphox a její využití při výuce atmosférického tlaku a akustiky.
Každý z účastníků si vyrobil hydraulický zvedák. Kromě toho jsme řešili výpůjčky a blížící se inventarizaci, rozebrali si natištěné pomůcky z 3D tiskárny (motůrky, kostky různé hustoty).


Červen 2020 - Fyzika pro 1.stupeň
Dne 17.6.2020 jsme setkání našeho centra věnovali spolupráci učitele fyziky s prvním stupněm.
Na začátku jsme nové návštěvníky seznámili s Aktivitami k revizi RVP (tabulkou pro optiku), stránkami našeho centra a s pomůckami, které mohou najít v kabinetech fyziky.
Setkání bylo zaměřeno na pokusy a aktivity v oblasti látek (vzduch, voda) a v optice.
- měřili jsme kapacitu plic,
- stlačovali vodu a vzduch v injekční stříkačce,
- vyráběli vrtulku - zajíčka, míchačku barev (pohon vzduchem),
- objevovali optické vlastnosti gelových kuliček,
- zkoumali obraz v zrcátku,
- vyzkoušeli rozklad světla - na bublině, pomocí sloupnutého CD, pomocí difrakčních brýlí a spektroskopu, fotili s barevnými efekty přes CD.
Ukázalo se, že pokusy a aktivity bavili nejen kolegyně z prvního stupně, ale i klasické návštěvníky centra.

Září 2020 - Magnetizmus
Setkání zaměřené na magnetizmus na základní škole obsahovalo spoustu pokusů - příloha, ale taky výrobu pomůcky a motůrku. Vyrobili jsme si pomůcku na prostorové znázorňování magnetického pole (sklenice, proforma), pohráli si s ferrofluidem (magnetickou kapalinou od Unimagnetu), vyzkoušeli magneticky citlivou fólii.
Co jsme si odnesli: Lahvičku s ferrofluidem; novou pomůcku na zobrazování magnetického pole; 3 elixírácké roušky; jak vést děti k trpělivosti při výrobě motůrku z baterie, neodymového magnetu a drátku; ..., určitě taky chuť do další práce.
Odkaz na video s jednoduchým motůrkem:

Říjen 2020 - Optika

Tentokrát proběhlo školení jako dvoudenní setkáni - 14. a 15. října. První den byli pozvaní vytrvalí kolegové, kteří navštěvují centrum už několik let. Tam jsme se věnovali obsahu výuky optiky na ZŠ a žákovským pokusům, probrali pomůcky a naplánovali výrobu optické lavice. Vyrobili jsme si sadu dutých a vypuklých zrcadel a připravili výrobu nekonečných světelných tunelů. 3D tiskárny nám byly užitečné při výrobě zrcadel, ale taky pro tisk modelů krychlového cm, krychlového dm, i jako spojky na výrobu krychlového metru.
Druhý den byly pozvané kolegyně, které se těšili na výrobu světelných tunelů - kolegyně z jiného oboru, které k nám chodí občas, chodí rády, i když nejsou učitelky fyziky. Navíc se přišla podívat nová kolegyně, která začala učit fyziku prvně - na jedné sokolovské základce.

Listopad 2020 - Elektromagnetická indukce, indukční stříkačka (on-line)
1. on-line setkání v našem centru

Dne 26.11. 2020 proběhlo naše první setkání na dálku. Pošta nebo osobní kontakt zajistili dopravu pomůcek na domácí adresy a TEAMS umožnilo naše dvojhodinové setkání. Vyráběli jsme základní verzi indukční stříkačky (s jednou LED), ale taky jsme si ukázali její další varianty a využití (se dvěma antiparalelně zapojenými LED a s kontakty na měření indukovaného napětí). Na horním obrázku je záznam z voltmetru (Vernier), který zobrazuje napětí na cívce stříkačky při rychlém pohybu magnetu. V druhé části jsme probrali nové způsoby v podzimní distanční výuce, formy, problémy a osobní zkušenosti. Vše proběhlo v pořádku, ale přesto se už těšíme zpět do centra. Setkání se zúčastnilo 8 kolegyň a kolegů.

Prosinec 2020 - Optika a Vánoce
Prosincové setkání proběhlo v komornější sestavě.
Vyráběli jsme a dodělávali jsme několik věci:
- optické tunely,
- LED - zdroj na optickou lavici (písmenko F z 9 LED),
- vánoční stromečky a vánoční koule (z překližky - zdobené gravírováním, osazené LED + 9V baterie).

